وقتی گوشی برای شنیدن...

پاره ای از افکار بی مشتری و حرفهای به سخره گرفته شده

وقتی گوشی برای شنیدن...

پاره ای از افکار بی مشتری و حرفهای به سخره گرفته شده

می بارد از آسمان برف

عجب هوایی

در حالی که داشتیم هوای بهاری را تجربه می کردیم. زمستون دید نه داره سرش کلاه می ره دوباره خودش شد و حالا برف همه جا را سپید کرده و زیبا.

هفتاد و نهمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار

 
هزارتوی پن دو اسکار اول مراسم را از آن خود کرد
هزارتوی پن دو اسکار اول مراسم را از آن خود کرد
هفتاد و نهمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار شامگاه یکشنبه 25 فوریه (بامداد دوشنبه در اروپا) در سالن کداک هالیوود با حضور سرشناس ترین چهره های دنیای سینما برگزار شد.

فیلم از دست رفته ساخته مارتین اسکورسیزی به عنوان بهترین فیلم این دوره برگزیده شد. این فیلم در مجموع به سه جایزه دست یافت.

جالب ترین بخش این مراسم، زمانی بود که سه کارگردان سرشناس و هم نسل آمریکایی، اسکار بهترین کارگردانی را به دوست و همکار قدیمی شان دادند. جورج لوکاس، استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد کاپولا این جایزه را به مارتین اسکورسیزی اعطاء کردند.

حضور این چهار نفر در کنار هم بر روی صحنه، یادآور سینمای متقاوت آمریکا در دهه هفتاد میلادی بود.

این نخستین باری بود که اسکورسیزی پس از ناکامی های مکرر در دوره های پیشین توانست به اسکار دست یابد.

طبق روال سالهای گذشته اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برنده اسکار بهترین بازیگر مرد سال گذشته اهدا کرد. هلن میرن بازیگر نقش الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در فیلم ملکه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را بدست آورد که جایزه را از فیلیپ سیمور هافمن دریافت کرد.

این نخستین باری بود که اسکورسیزی پس از ناکامی های مکرر در دوره های پیشین توانست به اسکار دست یابد.

هلن میرن که پیش از این برای بازی در نقش ملکه جوایز معتبر دیگری نیز برده بود، مدتها بود که بخت اصلی دریافت این جایزه محسوب می شد.

جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را نیز ریس وتیرسپون، برنده اسکار پارسال اهدا کرد. فارست ویتاکر بازیگر نقش ایدی امین در فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند که او نیز مانند هلن میرن بخت اصلی اسکار محسوب می شد، این جایزه را دریافت کرد.

مجری این مراسم الن دجنرس، کمدین سرشناس آمریکایی بود که پس از ووپی گلدبرگ دومین زنی بود که به تنهایی اجرای این مراسم را بر عهده داشت.

Happy Feetبرنده بهترین انیمیشن بلند شد

نخستین اعطا کنندگان اسکار امسال نیکول کیدمن و دانیل کریگ بودند که برنده جایزه بهترین کارگردانی هنری را اعلام کردند. این جایزه به فیلم مکزیکی هزارتوی پن رسید.

دومین جایزه این مراسم، اسکار بهترین گریم بود که باز هم فیلم به هزار توی پن که در مجموع در 6 رشته نامزد است، رسید.

هزارتوی پن سومین اسکارش را در بخش فیلمبرداری بدست آورد که این اسکار را گی یرمو ناوارو، فیلمبردار این فیلم از گوئینت پالترو گرفت.

ابیگل برسلین و جیدن کریستوفر سایر، بازیگران خردسال هالیوود، برندگان بهترین انیمیشن کوتاه (شاعر دانمارکی) و بهترین فیلم کوتاه (داستان کرانه باختری) را معرفی کردند.

برنده بعدی فیلم نامه های ایوو جیما بود که جایزه بهترین صداگذاری را دریافت کرد. فیلم دختران رویایی برنده دیگر یکی از دو جایزه بخش صدا بود که برنده بهترین ترکیب صدا شد.

جنیفر هادسن بازیگر فیلم دختران رویایی که برای آن برنده اسکار شد، پیش از بازی در این فیلم شهرتش را با راهیابی به فینال یک مسابقه تلویزیونی آوازخوانی بدست آورده بود

ریچل وایز که سال گذشته جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را بدست آورده بود، نخستین برنده یکی از چهار بخش بازیگری را اعلام کرد. او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به آلن ارکین، بازیگر فیلم میس سانشاین کوچک اهدا کرد. جایمون هونزو، ادی مورفی، مارک والبرگ و جکی ارل هال نامزدهای دیگر این بخش بودند.

کامرون دیاز، گوینده نقش پرنسس فیونا در کارتون شرک، فیلم Happy Feet را به عنوان برنده بهترین انیمیشن بلند اعلام کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلمنامه از دست رفته رسید که تام هنکس و هلن میرن این جایزه را به ویلیام موناهان، نویسنده آن اعطا کردند.

فیلم ماری آنتوانت که فقط در بخش طراحی لباس نامزد بود، توانست بر رقبایی چون شیطان پرادا می پوشد و ملکه غلبه کند و اسکار این بخش را بدست آورد.

نام برنده بهترین جلوهای ویژه را رابرت داونی جونیور و نائومی واتس، بازیگران سینما اعلام کردند که این جایزه به فیلم دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده اختصاص یافت.

کیت بلانچت استرالیایی و کلاین اوون انگلیسی، دو بازیگری بودند که فیلم زندگی دیگران از آلمان را به عنوان برنده اسکار بهترین فیلم زبان غیر انگلیسی اعلام کردند. این دومین بار در تاریخ اسکار است که جایزه این بخش از آن فیلمی آلمانی می شود.

در بخش بهترین موسیقی، فیلم بابل برنده شد. این فیلم با اینکه در هفت رشته نامزد بود اما فقط همین یک اسکار را بدست آورد

جورج کلونی، بازیگر و کارگردان آمریکایی که سال گشذته برای فیلم سیریانا، برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، امسال نام برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن را اعلام کرد.

اسکار این بخش امسال به بازیگری رسید که در نخستین حضور سینمایی اش، نامزد اسکار شده بود. جنیفر هادسن بازیگر فیلم دختران رویایی که پیش از بازی در این فیلم شهرتش را با راهیابی به فینال یک مسابقه تلویزیونی آوازخوانی بدست آورده بود.

اوا گرین، بازیگر فرانسوی کازینو رویال و گائل گارسیا برنال، بازیگر مکزیکی فیلم بابل اعطاءکنندگان جایزه فیلم مستند کوتاه بودند که برنده آن، مستند خون محله یینگژو بود.

حقیقت تلخ، ساخته ال گور، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اسکار بهترین فیلم مستند بلند را بدست آورد. این فیلم درباره گرمایش زمین و خطراتی است که محیط زیست را تهدید می کند.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار افتخاری امسال را به انیو موریکونه، سازنده موسیقی فیلمهایی چون خوب، بد زشت و سینما پارادیزو تقدیم کرد.

این آهنگساز 78 ساله ایتالیایی، جایزه اش را از کلینت ایستوود بازیگر مجموعه فیلمهای معروف به وسترن اسپاگتی که موسیقی آنها توسط موریکونه خلق شده، دریافت کرد.

میرن بازیگر نقش الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در فیلم ملکه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را بدست آورد که جایزه را از فیلیپ سیمور هافمن دریافت کرد.

پیش اهدای این جایزه، سلین دیون، خواننده کانادایی ترانه ای ساخته این آهنگسار را اجرا کرد.

انیو موریکونه هنگام دریافت جایزه، جملاتی به ایتالیایی بیان کرد که توسط کلینت ایستوود به انگلیسی بازگو شد.

در بخش بهترین موسیقی، فیلم بابل برنده شد. گوستا سانتائولا آهنگساز آرژانتینی این فیلم این جایزه را دریافت کرد. بابل با اینکه در هفت رشته نامزد بود اما فقط همین یک اسکار را بدست آورد.

کرستن دانست و توبی مگوایر، بازیگران فیلم اسپایدرمن پس از خواندن نام نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه اریژینال، نام مایکل آرنت فیلمنامه نویس میس سانشاین کوچک را به عنوان برنده این بخش اعلام کردند.

کوئین لطیفه و جان تراوالتا پس از اینکه ترانه های نامزد بخش بهترین ترانه توسط خوانندگان آن اجرا شد، نام ملیسا اتریج خواننده ترانه "باید از خواب برخیزم" از فیلم حقیقت تلخ را به عنوان برنده این بخش اعلام کردند.

کیت وینسلت نام برنده اسکار بهترین تدوین را خواند. این جایزه را تلما اسکونمارکر، تدوینگر همیشگی مارتین اسکورسیزی برای فیلم از دست رفته دریافت کرد. این سومین اسکار این تدوینگر پر سابقه است که هر سه فیلم را اسکورسیزی ساخته است.